Visie op het onderwijs

Ik ben een toekomstige leerkracht van de 21e eeuw en moet het onderwijs mee vorm geven. Natuurlijk kan je dit ook in vraag stellen. Moeten of willen de leerkrachten het onderwijs mee vorm geven?
De wereld rondom ons verandert heel snel, dit door verschillende invloeden van buitenaf zoals technologie, wetenschap en techniek. Om een voorbeeld te geven als je onze smartphones vergelijkt met een telefoon van 50 jaar geleden, is er een groot verschil. Als je een auto van deze tijd vergelijkt met een voertuig van 50 jaar geleden, dan zal je ongetwijfeld de verschillen zien. Maar wanneer je een klaslokaal van 50 jaar geleden vergelijkt met een klaslokaal van deze tijd zie je geen enkel verschil. Zou het onderwijs dan ook niet moeten veranderen? Dat wil niet zeggen dat het onderwijs wat nu wordt aangeboden ondermaats is, maar het kan nog altijd beter. Het moet aangepast worden aan de voortdurend veranderende maatschappij, technologie, leerlingen, ouders en leerkrachten.
uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de hersenen van alle mensen verschillend zijn. Als we al de studenten, dezelfde materie of leerstof, telkens op dezelfde manier geven (klassikaal) zullen er veel van de studenten afhaken en uiteindelijk geen diploma verkrijgen. We mogen de studenten niet allemaal met elkaar vergelijken omdat iedereen anders is. Elke student heeft andere noden, behoeften en talenten. Daarom is variatie en differentiatie heel belangrijk tijdens de lessen die je geeft. Zo kan iedere student op zijn of haar eigen tempo mee met de les. Ik vind dit zelf heel belangrijk zodat de studenten gestimuleerd blijven om bij te leren.
Daarnaast leven we ook in een maatschappij waarin iedere student moet presteren. We stellen doelen en eindtermen op. Wanneer de student niet slaagt en dus de doelen en eindtermen niet bereikt, heeft mag deze niet meer verder. Dit wordt weergegeven onder een vorm van attest. Je hebt drie verschillende vormen van attesten: een A-attest, B-attest en C-attest. Deze hebben een invloed op de schoolloopbaan van de student. We leggen heel veel druk op de studenten, niet enkel de school, maar ook hun ouders en al hun vrienden. Hierdoor kan er competitie tussen de studenten onderling ontstaan of een strijd naar een hoger cijfer. Is het scoren van een hoog cijfer het belangrijkste of moeten we studenten klaarmaken voor hun toekomst in de maatschappij? Moet het curriculum van de 21ste eeuw er anders uitzien dan het curriculum van een paar jaar gelegden?
Ik ben van mening dat wij, als leerkrachten, het onderwijs mee moeten vormgeven. Door de voortdurende veranderingen in onze maatschappij zijn wij genoodzaakt om mee te veranderen. Blijven staan of het niet mee vorm geven, zorgt ervoor dat je hopeloos achter blijft in het onderwijs en mogelijk geen kwalitatieve lessen meer kan geven.
I just sued the school system
Bronnen
Ons onderwijs niet klaar voor de 21ste eeuw
www.klasse.be/1769/ons-onderwijs-is-niet-klaar-voor-de-21ste-eeuw
Boek: Onderwijs voor de 21ste eeuw
Geschreven door Kris Van Den Branden
Ieder brein anticipeert anders
www.uu.nl/nieuws/ieder-brein-anticipeert-anders
Veel jongeren stressen over school of studie
eenvandaag.avrotros.nl/panels/jijvandaag/item/onderzoek-veel-jongeren-stressen-over-school-of-studie/